ADJ, KIRÁLY, KATONÁT!

 

 

Ez a játék inkább fiúknak való. Lehet játszani teremben is, de legjobb, ha a szabadban játsszuk. Minél többen, annál jobb.

Legelőször is két királyt kell választani. Ez közfelkiáltással vagy szavazással történik: akinek a legtöbben kiáltják a nevét, vagy akire a legtöbben szavaznak kézfelnyújtással, az lesz a király. így választjuk meg a másikat is. Aztán a két király a sereg elé áll, és most ők választanak, mégpedig egymás után. Hogy ki kezdje, kiolvassák. Kiáltanak egy-egy nevet, a kiválasztott harcos a királya mögé áll. Utána megszámolják egymás seregét, ugyanis egyik sem lehet nagyobb a másiknál!

Mikor mindez megvan, a két király felállítja egymással szemben a se­regét, jó messze, hogy legyen hely a nekifutáshoz.

A két király a sereg egyik végére áll, de szemben egymással: ott a sereg eleje. A harcosok megfogják egymás kezét, csuklóját (de karolni nem szabad!), s az a csapat kezd, amelyik az előbb megnyerte a seregválasztó sorsolást. A király kijelöli a támadót, az kiválik a láncból, s elmondja a szövegét. (Egy harcos akárhányszor lehet támadó, egészen addig, amíg fogságba nem esik!)

- Adj, király, katonát! Erre válaszol a szemközti király:

- Nem adok!

- Ha nem adsz, szakítok!

- Szakíts, ha bírsz! - kiáltja a szemközti sereg, s a támadó csak ekkor indulhat el. Természetesen taktikázhat: jobbra indul, balra vág vagy visszakanyarodik, vagyis ott szakít, ahol akar.

A szakítás azt jelenti, hogy nekifut két harcos összefogott kezének, s elválasztja őket. Ha elszakítja, azt a két harcost foglyul ejti, s magával viszi. A foglyok a támadó mögé állnak. Ha nem sikerül a szakítás, a támadó esik fogságba, s a két harcos közös foglya lesz!

Majd a másik seregből indul a támadó, s szakít. Addig folyik a játék, míg legalább két harcosból áll a sereg. Ha utoljára a király marad, neki még joga van egyszer szakítani, ha sikerül, akkor az ő serege győzött.

Minden új játék új seregválasztással kezdődik. Király pedig az lesz, akinek a legtöbb foglya van. Ha több játékosnak ugyanannyi van, kisorsoljuk.

Játszhatjuk még úgy is, hogy nemcsak két foglyot lehet ejteni a szakítással, hanem a seregnek azt a részét, amely a szakítástól a végéig tart. Az eleje: ahol a király áll. Ilyenkor a király állhat középre is, nehogy az egész seregét elvigyék, ha mellette szakítanak.