KAPITÁNYLABDA

 

 

Csinálunk egy nagy, téglalap alakú pályát (5-6 méter széleset és legalább 20 méter hosszút), azután elfelezzük: középen húzunk egy elválasztó vonalat. A pálya két végén, középen húzunk egy-egy egyméteres kört. A pálya két-két szélén, a felezővonaltól négy méterrel beljebb is húzunk két-két egyméteres kört. Vagyis minden csapatnak van három köre: egy a pálya végén, egy-egy pedig a szélén.

Két csapatot alakítunk, létszámuk hét-hét fő legyen. A csapatok kapitányt választanak (vagy előbb megválasztjuk a két kapitányt, s ők választanak csapatot). Választunk egy bírót is, ha van elég játékos - ha nincs, akkor a kapitányok figyelik a mérkőzést.

A kapitány egy-egy játékost a pálya szélén levő körökbe állít, egyet a felezővonalhoz küld, hármat pedig az ellenfél köreihez, maga beáll a hátul levő körbe. A másik kapitány ugyanígy rendezi el a csapatát.

A bíró a két felezővonalnál álló játékos között feldobja a labdát. (Ha nincs bíró, akkor a labdát letesszük a felezővonalra, és a két játékos hátramegy a kapitánya köréig, s „három"-ra onnan futnak a labdáért; amelyik hamarább felkapja, a csapattársának dobja!)

Amelyik játékos elkapja a labdát, a körben álló saját csapattársának dobja, az igyekszik a kapitánynak továbbítani, ha nem tudja - mert fedezik a kapitányt -, akkor vagy a másik körben állónak, vagy valamelyik futkosó saját csapattársának passzolja.

A játék célja, hogy valamelyik körből a kapitánynak kell dobni a labdát! Ha az megfogta, egy jó pontot kap a csapat. (De csak ha a  saját  körben álló játékosától kapta, más labdájáért nem jár pont!)

Vagyis a megszerzett labdát mindig előbb az egyik körben állónak kell passzolni, s csak az dobhat a kapitánynak! A körbe belépni nem szabad, kilépni is csak fél lábbal. A kint levő játékosok pedig csak három másodpercig futhatnak a labdával, s tovább kell adniuk.

Aki tovább fut, vagy kilép, vagy belép a körbe, büntetődobást kap: az ellenfél egyik körben állójának kell tisztán odadobnia a labdát, aki igyekszik azt a kapitánynak továbbítani. (A kapitányt már lehet fedezni!)

Ha a labda oldalt vagy hátul kimegy a pályáról, középkezdés van: középre tesszük a labdát, vagy feldobjuk. Középkezdésnél a vonal mellett csak egy-egy játékos tartózkodhat!

Játszhatjuk időre, mondjuk, negyed óráig, vagy gólra, mondjuk, húszig. (Persze sokat lehet mozogni és cselezni! Pl. labdavivés közben pattintgathatunk, de csak háromszor, vagy a mozgó játékosok dobálnak egymásnak, s egy alkalmas pillanatban passzolják a körben állónak, vagy egy-egy kör, vagy a kapitány körül csoportosulnak, nem engedik labdához jutni stb.)