Ereszt, de nem ereszt
Út, de le a mélybe,
vizet hoznak rajta
sok üres edénybe.
Űr, de mégis tele van,
hogyha bőven termett,
és a gazda boldogan
lerakja a terhet.
Orsó, mégse pörög,
bizony, nehéz lenne,
hasa hol olajjal,
hol meg vízzel telve.
Ló, de nem kór abrakot,
különösen,
ha sok halat megfogott.
Vízbe vetik, a víz mégis
átalfolyik rajta,
csak a hal marad meg benne,
mindenféle rajta.
Éjszakán át
üresen maradtam,
napközben meg
majdhogy megszakadtam.
Fala, tornya kőből,
sok nép alszik benne.
mielőtt a széles
legelőre menne.
Fekszik vagy áll, egyre megy,
vászon készül rajta,
sok fonál közt egy fonál
szalad erre-arra.
Forog
forog
rajta
agyag
két kéz
között
mégse
ragad
egyre
formálódik
Forog, benne kicsi kő,
eleresztik, messze lő.
Nyithatod, csukhatod,
de ha zörgetsz rajta,
más nyitja ki neked,
mikor úgy akarja.
Agyagmadár csőrén
kis olaj láng villan,
közeléből minden
sötétség elillan.
Jézus mondta, a fokán
nem fér át egy teve,
mégis bármilyen ruhán
átbújik a hegye.
Lábra kötött bőrdarab
úton, útfelén.
Lábról levetve marad
házban, szent helyen.
Nemes, mégse kényes úr,
sok fér egy erszénybe.
Holdnak ilyen fénye hull.
Arany a testvére.
Kereskedő talált rá egy
értékes darabra,
amiért, hogy megvehesse,
mindenét eladta.
Nyakba veszik,
mégse gallér.
Ökör hordja,
nem gavallér.
Szarva van,
mint annak, aki húzza,
mégsem állat.
Csak a földet
forgatja és zúzza.
Nem koldus és mégis kér.
Nem vándor, de nyoma
mégis messze ér.
Görbe, mint a kampó,
éles, mint a penge,
búzakalászoknak
bánata, szerelme.
Kövön forog kerek kő,
hajtja, forgatja egy nő,
kövek között búza,
zúzza, egyre zúzza.
Mint a lángos,
oly lapos,
frissen sütve
illatos.
Kerek, mégse kerék,
puha, ha kovászos,
ám ha kovásztalan,
kemény, mint egy lábos.
íze fanyar,
színe bíbor.
Kicsi - gyógyszer,
túl sok - mámor.
Mustból készült,
lassan erjed,
lakomákon
gyorsan terjed.
Kettő meg öt:
heten voltak,
mégis sokan lettek.
Egy városnyi éhes népet
megelégítettek.
Négyen vitték
a tetőre,
eresztették
le a házba,
ott felvette,
s hazavitte
a gazdája.
Hogyha jó földbe veted,
százannyit terem.
Ugyanannyi semennyit se,
terem rossz helyen.
Magvető ha elveti,
napmeleg ha érleli,
lesz belőle telt kalász.
Malomkő megőröli,
asszonykéz dagasztja ki,
megkeleszti jó kovász.
Hasonlít a búzához, de
mérgezett kalásza.
Aratáskor tűzbe vetik,
hogy senki se lássa.
Kisebb minden magnál,
de úgy megnövekszik,
ágai közt sok-sok
madár megtelepszik.
Pál, de mégse ember,
datolyát terem,
sokat találhatsz belőle
oázis-helyen.
Apró ember mászott fel rá
egyszer, Jézust látni,
egyébként a gyümölcséért
szoktak rá felmászni.
Libanon az őshazája,
Izraelnek nem volt
ilyen pompás fája,
mégis ebből épülhetett
Salamon temploma
s csodás palotája.
Nem terem rajta füge,
hiszen szúrós fajta.
Ebből fontak koronát,
s gúnyolódtak rajta.
Papot, koldust és királyt
fehérbe öltöztet,
pedig kicsiny magból terem,
mit az ég öntözget.
Zamatos és illatos,
harapásod várja.
Ha a te szívedben terem,
senki meg nem bánja.
Jó bor, mégis ihatatlan,
előkelő kelme,
ebből készül függöny, paplan,
ebben díszlik
a királyőkelme.
Kicsi bogyókból sajtolják,
edényekbe töltik,
főznek, világítnak vele,
és a javát
királyfőre öntik.
Kenik, de nem kenyérre,
arcra, kézre, tenyérre,
és a ráncos bőr megszépül,
uralkodó kegyére.
Sok utazó előtt
megnyílt kapuszája,
de egy szegény család előtt
ott maradt bezárva.
Barmok rozzant etetője,
Üdvözítő kőbölcsője.
Napkeleti bölcsek
nyomában indultak,
míg egy másik, fényesebb
előtt leborultak.
Füstje édes illatként
száll az ég felé.
Bölcsek hozták messziről
kis Jézus elé.
Kő ajtaja, kőből terme,
kőágyon pihennek benne.
Uralkodó koronája,
nem aranyból, ágból,
rajta vércsepp-igazgyöngyök
Krisztus homlokáról.
Szenvedés és átok faja,
mégis áldás a virága.
Ereszt, de nem ereszt,
megtart mindörökre.