Szamár-totó
&
A szamár a bibliai történetekben az egyik leggyakrabban szereplő állat. Az egész ókori keleten, így Izraelben is nagy becsben tartották. A szamárhoz az Ószövetségben fontos események fűződnek (4 Móz 22,21kk; l Sám 9,3kk; Zak 9,9).
s
Minden olyan történetnél alkalmazható a játék, amelyben szamár szerepel, csak másmás totót kell összeállítani. Hittantáborban lehet az „Állatok a Bibliában" sorozat része. Legalkalmasabb erre Bálám története.
A református hittanterv szerint 1. osztályos anyag Jézus bevonulása Jeruzsálembe (Mt 21,1-11); 3. osztályban kerül elő Bálám története (4 Móz 22-24); 4. osztályban pedig Saul királlyá kenése, mely azzal kezdődik, hogy Saul apja szamarai keresésére indul (1 Sám 9). Ugyancsak 4. osztályos anyag Jézus példázatai között „Az irgalmas samaritánus" története (Lk 10,25-37), melyben a Szentírás nem szamarat ír ugyan, csak „állat"-ot, mégis szamárral tudjuk leginkább elképzelni, ahogy a könyörülő felebarát felteszi rá a kirabolt, összevert áldozatot.
''
"
Eszközigény:
írólap, íróeszköz
Előkészítjük (szükség esetén megírjuk) a totó állításait.
¥
Gyűjtsük össze a „hamis" szó rokon értelmű változatait a gyerekekkel, s írjuk fel a táblára!
Pl:
HAMIS: helytelen, csalóka, ál, huncut, ravasz, kétszínű... Húzzuk alá közülük az „ál" szót, ezt használjuk majd a „hamis" helyett. Majd felolvassuk a totó állításait az aktuális történettel kapcsolatban. Csoportonként egy-egy lapot kapnak a gyerekek, amire csak betűket írnak fel: ha igaz az állítás, akkor „I" betűt, ha hamis, akkor „Á" betűt. Miután a 13+1 állítás kezdőbetűit feljegyezték, mindegyik csoport „szamár-kórust" alakít, és előadják a megfejtést.
Nagyon vidám hangulatot teremt az ellenőrzés ezen módja, és szinte észre sem veszik a gyerekek, hogy visszakérdezzük a történetet. Példák:
Bálám története
1. Bálák félt Izrael népétől. I
2. Bálám kész volt azonnal megátkozni a népet. Á
3. Bálák nem akart fizetni az átokmondásért Bálámnak. Á
4. Akadálytalan volt Bálám útja. Á
5. Bálám pénzért sem volt hajlandó átkot mondani. I
6. Bálám azonnal látta, ki áll a szamár előtt, ezért ütötte az állatot. Á
7. Isten angyala állt Bálám szamara elé. I
8. Kétszer is eléjük állt az angyal. Á
9. Háromszor állt az angyal Bálám szamara elé. I
10. Isten végül megnyitotta Bálám szemét. I
11. A szamár nem tudott beszélni. Á
12. Bálám Istenre figyelt. I
13. Bálám megáldotta a népet, átok helyett. Á
13+1. Bálám azt hitte, nem kap jutalmat, ezért nem átkozta meg a népet. Á
Saul királlyá kenése
1. Saul volt Izrael népének első királya. I
2. Saul mindenáron király akart lenni. Á
3. Saul apja szamarainak keresésére indult. I
4. A nép nem akart királyt. Á
5. Sámuel az Úr prófétája volt. I
6. Saul apjának szamarai nem kerültek meg. Á
7. Sámuel erőltette a királyválasztást a népre. Á
8. A királlyá való felkenést Sámuel végezte el. I
9. A felkenetés szentelt vízzel történt. Á
10. Nagy tömeg előtt vitte végbe Sámuel a királlyá kenés szertartását. Á
11. Saul senkivel sem találkozott ezután. Á
12. Sámuel próféta mindent tudtul adott Saulnak, ami a felkenetés után vele történni fog. I
13. Saul nem esett prófétai révületbe. Á
13+1. Sámuel az új királyt Gilgálba küldte. I
Jézus bevonulása Jeruzsálembe
1. A történet virágvasárnap ünnepéhez kapcsolódik. I
2. A szamár Jézus tulajdona volt. Á
3. A történet helyszíne Jerikó városa. Á
4. A szamár meg volt kötve. I
5. Jézusnak harci célja volt a bevonulással. Á
6. A tömeg némán fogadta őt. Á
7. A tanítványok kölcsönvették a szamarat. I
8. Jézus szavai szerint cselekedtek tanítványai. I
9. Négy tanítványt küldött Jézus a szamárért. Á
10. Az emberek leterítették ruháikat a földre. I
11. Az ünneplő tömegnek az Úr beszédet tartott. Á
12. Az Úrnak volt szüksége a szamárra, nem a tanítványoknak. I
13. A próféciákban nem olvashatunk utalást erre az eseményre. Á
13+1. Jézust királyként tisztelték ezen a napon. I
Ezek után mondják el, vagy fogalmazzák meg a történetet írásban a szamár szemszögéből! Nagyobbak megfogalmazhatják a történetbeli szamár imáját is (a szamár iája helyett).