Szamár-totó

 

 

&

A szamár a bibliai történetekben az egyik leggyakrabban szereplő állat. Az egész ókori keleten, így Izraelben is nagy becsben tartották. A szamárhoz az Ószövetségben fontos események fűződnek (4 Móz 22,21kk; l Sám 9,3kk; Zak 9,9).

 

s

Minden olyan történetnél alkalmazható a játék, amelyben szamár szerepel, csak más­más totót kell összeállítani. Hittantáborban lehet az „Állatok a Bibliában" sorozat része. Legalkalmasabb erre Bálám története.

 

A református hittanterv szerint 1. osztályos anyag Jézus bevonulása Jeruzsálembe (Mt 21,1-11); 3. osztályban kerül elő Bálám története (4 Móz 22-24); 4. osztályban pedig Saul királlyá kenése, mely azzal kezdődik, hogy Saul apja szamarai keresésére indul (1 Sám 9). Ugyancsak 4. osztályos anyag Jézus példázatai között „Az irgalmas samaritánus" története (Lk 10,25-37), melyben a Szentírás nem szamarat ír ugyan, csak „állat"-ot, mégis szamárral tudjuk leginkább elképzelni, ahogy a könyörülő felebarát felteszi rá a kirabolt, összevert áldozatot.

 

''

 

"

Eszközigény:

írólap, íróeszköz

Előkészítjük (szükség esetén megírjuk) a totó állításait.

 

¥

Gyűjtsük össze a „hamis" szó rokon értelmű változatait a gyerekekkel, s írjuk fel a táblára!

Pl:

HAMIS: helytelen, csalóka, ál, huncut, ravasz, kétszínű... Húzzuk alá közülük az „ál" szót, ezt használjuk majd a „hamis" helyett. Majd felolvassuk a totó állításait az aktuális történettel kapcsolatban. Csoportonként egy-egy lapot kapnak a gyerekek, amire csak betűket írnak fel: ha igaz az állítás, akkor „I" betűt, ha hamis, akkor „Á" betűt. Miután a 13+1 állítás kezdőbetűit feljegyezték, mindegyik csoport „szamár-kórust" alakít, és előadják a megfejtést.

Nagyon vidám hangulatot teremt az ellenőrzés ezen módja, és szinte észre sem veszik a gyerekek, hogy visszakérdezzük a történetet. Példák:

 

Bálám története

 

1. Bálák félt Izrael népétől. I

2. Bálám kész volt azonnal megátkozni a népet. Á

3. Bálák nem akart fizetni az átokmondásért Bálámnak. Á

4. Akadálytalan volt Bálám útja. Á

5. Bálám pénzért sem volt hajlandó átkot mondani. I

6. Bálám azonnal látta, ki áll a szamár előtt, ezért ütötte az állatot. Á

7. Isten angyala állt Bálám szamara elé. I

8. Kétszer is eléjük állt az angyal. Á

9. Háromszor állt az angyal Bálám szamara elé. I

10. Isten végül megnyitotta Bálám szemét. I

11. A szamár nem tudott beszélni. Á

12. Bálám Istenre figyelt. I

13. Bálám megáldotta a népet, átok helyett. Á

13+1. Bálám azt hitte, nem kap jutalmat, ezért nem átkozta meg a népet. Á

 

Saul királlyá kenése

 

1. Saul volt Izrael népének első királya. I

2. Saul mindenáron király akart lenni. Á

3. Saul apja szamarainak keresésére indult. I

4. A nép nem akart királyt. Á

5. Sámuel az Úr prófétája volt. I

6. Saul apjának szamarai nem kerültek meg. Á

7. Sámuel erőltette a királyválasztást a népre. Á

8. A királlyá való felkenést Sámuel végezte el. I

9. A felkenetés szentelt vízzel történt. Á

10. Nagy tömeg előtt vitte végbe Sámuel a királlyá kenés szertartását. Á

11. Saul senkivel sem találkozott ezután. Á

12. Sámuel próféta mindent tudtul adott Saulnak, ami a felkenetés után vele történni fog. I

13. Saul nem esett prófétai révületbe. Á

13+1. Sámuel az új királyt Gilgálba küldte. I

 

Jézus bevonulása Jeruzsálembe

 

1. A történet virágvasárnap ünnepéhez kapcsolódik. I

2. A szamár Jézus tulajdona volt. Á

3. A történet helyszíne Jerikó városa. Á

4. A szamár meg volt kötve. I

5. Jézusnak harci célja volt a bevonulással. Á

6. A tömeg némán fogadta őt. Á

7. A tanítványok kölcsönvették a szamarat. I

8. Jézus szavai szerint cselekedtek tanítványai. I

9. Négy tanítványt küldött Jézus a szamárért. Á

10. Az emberek leterítették ruháikat a földre. I

11. Az ünneplő tömegnek az Úr beszédet tartott. Á

12. Az Úrnak volt szüksége a szamárra, nem a tanítványoknak. I

13. A próféciákban nem olvashatunk utalást erre az eseményre. Á

13+1. Jézust királyként tisztelték ezen a napon. I

 

Ezek után mondják el, vagy fogalmazzák meg a történetet írásban a szamár szemszögéből! Nagyobbak megfogalmazhatják a történetbeli szamár imáját is (a szamár iája helyett).