Ki vagyok én?
&
A teremtésben Isten minden teremtményt olyan tulajdonságokkal ruházott fel, mely azt minden más teremtménytől megkülönbözteti. Ez különösen érvényes az emberre, mert minden személy egyedi, és a másiktól különböző („milliók közt az egyetlenegy" - Kosztolányi Dezső: Halotti beszéd).
A játék során fedeztessük fel a gyerekekkel annak örömét, hogy Isten ajándékaként különbözők: „egyetlenek" vagyunk!
s
A játék hittanórán elfoglalt helye:
A teremtés-történethez kapcsolódhat, mint új ismeretet feldolgozó óra, de lehet összefoglaló óra játéka is. A református hittanterv szerint a családról és az állatokról szóló témákhoz lehet kapcsolni 1. osztályban („Mennyei Atyánk szeretete véd a családon keresztül"; „Mennyei Atyánk szeretete Ötletgazdag"). Nagyobb gyülekezetekben, ahol az istentisztelet alatt gyermekmegőrzést végeznek, tartalmas időtöltés lehet a kicsiknek.
'
nagycsoport
''
1-2 osztály
"
Különböző plüss vagy textil állatai az óvodának, gyülekezetnek, esetleg a hitoktatónak biztosan vannak. Egy kosárban minél többféle állatot gyújtsunk Össze! Ne legyen két egyforma közöttük!
¥
A gyerekek körben ülnek székeken, esetleg szőnyegen. Mindenki választ egy állatot. Egy gyerek fesz a kérdező, aki körbe megy, és társait sorra megkérdezi az állata nevében: Ki vagyok én?
Pl.
ha egy oroszlánt tart a kezében, odamegy a zsiráfot tartó gyerekhez, és kérdez:
- Ki vagyok én? Zsiráfot tartó gyerek:
- Neked nincs olyan szép hosszú nyakad, mint nekem. Nem tudom, te ki vagy, de nem vagy zsiráf.
(A válaszoló gyerekek igyekezzenek a különbségeket megfogalmazni. Tilos megmondani, hogy az illető kicsoda. Jelen esetben, hogy ő az oroszlán.) A kérdező tovább megy a nyulat tartó gyerekhez, most őt kérdezi:
- Ki vagyok én? Nyulat tartó gyerek:
- Én sokkal kisebb vagyok nálad, és te bátrabb is vagy, mint én. Nekem viszont hosszabb a fülem, és fürgébben futok. Hmmm... Nem tudom, te ki vagy, de biztosan nem nyúl.
Most a kengurut tartó gyerekhez lép a kérdező:
- Ki vagyok én?
A kengurut tartó gyerek:
- Nahát! Neked nincs erszényed? Akkor te nem lehetsz kenguru! Nem tudom ki vagy!
Miután a kérdező végigjárta a csoport tagjait, kijelenti:
- Én oroszlán vagyok!!!
A játék megértéséhez szükséges, hogy néhány próbajátékot bemutassunk a gyerekeknek.
Ë
Miután az állatok így megismerték egymást, mit tesznek, ha találkoznak az erdőben? Játsszanak el a gyerekek egy-két találkozást spontán módon az állataikkal! (A hitoktató jelölje ki a szereplőket, egyszerre ne túl sokat!)