A tizenkét tanítvány

 

 

&

A játék didaktikai célja és bibliai alapja:

Jézus tanítványai nevének rögzítése (optimálisan alkalmazható a Biblia könyvei, eseménysorozatok, pl. a teremtés esetében is)

 

s

A nevelésben elfoglalt szerepe:

memorizálás, egészséges versenyszellem kialakítása, türelem és megértés fejlesztése

 

'' ''' 4-5. osztályosok

 

"

Didaktikai eszközök:

2 db Jézus-arcmás, 2 rend szókártya a tanítványok nevével, ragasztószalag (vagy Blu-tack), ismétlő kérdések sorozata, újság, székek

 

¥

A tanulókat két csapatba rendezzük. Jézus két arcmását a tábla két oldalára ragasztjuk, a csapatokkal szemben. Ismétlő kérdéseket teszünk fel az előző leckék anyagából felváltva a csapatoknak. Az a csapat, amelyik jól válaszol, Jézus-arcmása köré ragaszthat egy szókártyát, valamelyik tanítvány nevével. Ha téved, a pedagógus levesz egyet a fennlévők közül. Az a csapat nyer, amelyik hamarabb összegyűjti a tizenkét tanítvány nevét. A nevek jól látható helyen vannak, állandóan hangosan ismétlődjenek!

 

Ë

1. A tanulók körben ülnek székeken, de egy üres szék is bent van a körben. Miután mindenki felveszi valamelyik tanítvány nevét, s többszöri ismétlés után megjegyezték egy­más új neveit, az üres szék bal oldalán lévő gyermek azt mondja: „Mellettem egy üres hely - s jobb tenyerét az üres székre helyezi -, gyere... Júdás, Péter stb. foglald el!"

 

2. Ugyanabban a „szerepben" ülnek körben a gyerekek, mint az előbb. A kör közepén áll egy diák, összetekert (mint egy bot) újsággal a kezében. Mielőtt megütné Tamás térdét, ő egy másik tanítvány nevét kiáltja. Az ütögető most abba az irányba szalad, s ha sikerül a térdére csapnia, mielőtt az kimondana egy újabb nevet, leülhet a helyére, szerepet cserélnek. Ha nem sikerül, az ütögető szalad tovább. (Többszöri próbálkozás után a sikertelen ütögetőt  leválthatjuk.)

 

3. Két ellenfél csapat szemben ül egymással, úgy, hogy mindenkinek van egy ellenfél párja. A pedagógus hangosan megszámozza a párokat. Ha azt mondja: „2-es pár B", ak­kor felpattan a székről a 2-es számú ellenfél páros, s mindketten a lehető legnagyobb gyorsasággal sorolják, pl.: „Bertalan vagyok, Bulgáriából jöttem, babot vettem", vagy „Bertalan vagyok,  Betlehemből jöttem, bárányt vettem". Tehát ugyanazzal a kezdőbetűvel kell mondani, hogy ki vagyok (tanítvány neve), honnan jöttem (ha bibliai hely, külön ponttal is jutalmazhatjuk), és mit vettem. Aki hamarabb és helyesen elmondja a teljes mondatot, pontot kap. Az a győztes csapat, amelyik több pontot gyűjt össze. (J betűvel öt tanítvány neve is kezdődik. Egyezzünk meg abban, hogy egy csapat egy tanítvány nevét csak egyszer mondhatja.)